גן אקולוגי – אי בים אורבאני

הגן האקולוגי

בטכניון פועל גן אקולוגי, המהווה אבן שואבת לפעילויות חינוך בתוך ומחוץ לקמפוס וכן פתוח לקהל הרחב. הגן מונגש לקהילה כולל שבילי הליכה לנכים ועגלות.

הגן האקולוגי הינו גן שההתמחות שלו הינה בטבע ובסביבה, בהגדרת שיטות העבודה עם הטבע, תוך ניצול משאבי מים טבעיים, ניקוז מערכות מי מזגנים ובתי גידול שונים. שלד הגן האקולוגי הוא הצומח הטבעי של הכרמל בשילוב עם צמחים נוספים שנבחרו על מנת להוסיף ליופיו של הגן, צמחי תועלת כמו צמחי תבלין ופרי המשרתים את האדם למאכל ולמרפא, צמחי רעיה צוף ואבקה עבור הפרפרים.

סיפורו של הגן האקולוגי בטכניון משקף את ההתפתחות המדעית טכנולוגית בד בבד עם ההתפתחות החברתית והסביבתית של החברה האנושית בכלל. עידני המהפכה התעשייתית והמדעית ששינו את החברה ואת הסביבה הביאו לשינוי מרחיקי לכת, אזור הגן שהיה החצר האחורית של הטכניון הפך ביוזמתו של פרופ' זאב נאוה ב 1982 לגן אקולוגי, בשנת 2011 קיבל הגן הכרה גם כגן בוטני.

הגן משתרע על שטח של כ-20 דונם בקרית הטכניון בסמוך לפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. נופי הגן משלבים חורש ים תיכוני טבעי, חורש אורנים נטוע, גינות המייצגות בתי גידול ארץ-ישראליים שונים, בוסתן עצי פרי ובריכות מים. הגן בטכניון הינו פנינה ייחודית במרכז הכרך, הן מבחינה מדעית והן מבחינה ויזואלית, ומכיל בתוכו מגוון רחב של מיני צמחים ייחודיים ומגוונים, אשר נדיר למצוא שכמותו במחוזותינו. הגן משמש כמעבדת מחקר לימודית ללומדים ולמלמדים בטכניון, אך יכול לתרום רבות לכול אדם. קיומו של הגן כחלק פעיל ומשגשג בטכניון הוא הכרחי ומאפשר ליצור מערכת הדדית – קיומית בין האדם – הטכנולוגיה – והטבע.

חווית הסיור בגן היא חוויה קסומה, היכולת לאפשר לסטודנטים ואנשי הסגל הרבים בטכניון להגיע "ישר" לטבע במרחק פסיעה מהכיתה / מהמשרד הינו זכות גדולה לעיתים נראית כמובנת מאליו, אל היצירה הזאת שנקראת "הגן האקולוגי בטכניון".

הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית מדגישה כי לגן האקולוגי יש שלוש מטרות עיקריות: מחקר, חינוך וקידום טכנולוגיות סביבתיות. כאשר חלק ממטרותיו מוקדש ליצירת דיאלוג עם הסביבה והקהילה, לשמש מקור ידע תיאורטי ומעשי ולשלב יכולות ומיומנויות אקולוגיות בהתייחסות מכבדת לסביבה, הגן מהווה בנוסף מעיין מעבדת שדה לניסויים אקולוגיים ולקשר בין הסטודנטים והפקולטות השונות.

חזונו של הגן הוא לשמש כאתר להשראה סביבתית ותרבותית, "כל העובר בו ידע כי אפשר אחרת". הגן משמש מוזיאון חי לכ-650 מיני תרבות ובר של ישראל,  וביניהם כ-50 מינים אדומים (בסכנת הכחדה), בשלל בתי גידול: בתי גידול לחים, הכורכר, עמקי הצפון, חוף הים, המדבר, אדמת חמרה מהשרון ועוד. בנוסף הגן משמש כגרעין לריבוי לצמחים כגון: בקית יזרעאל, צמח אדום בסכנת הכחדה עולמית, לצורך פרוייקט אכלוס עתידי במעיינות עמק יזרעאל.

מדי שנה מגיעים לגן: ילדי גן, בה"ס יסודי, תיכוניסטים, סטודנטים לקורסי אקולוגיה ובוטניקה, סטודנטים להנדסת סביבה, לאדריכלות לבינוי ערים ואדריכלות נוף, מורים, גננות, גמלאים ועוד, אשר זוכים להכיר צמחים להיחשף למושגי חקלאות, בוטניקה, שמירת טבע, מחזור, קיימות, תכנון משמר נגר, גינון ידידותי לסביבה, הכרת סוגיות במינים פולשים, מינים בסכנת הכחדה, שימור מינים והשבת מינים נכחדים לאתרם ועוד. ההדרכות מאפשרות חוויה לימודית שונה מהחוויה הבית ספרית השגרתית, פעילות בה התלמידים חוקרים בכוחות עצמם.

חזון

מטרת הגן הינה הקמת hub חברתי-ירוק המרכז פעילויות בנושאי סביבה / אנרגיה ירוקה / קמפוס ירוק וניצול משאבים קיימים עם פגיעה מינימלית בסביבה.

לשמש כמעיין מעבדת מחקר (מעבדת מחקר חוץ) שיבוצעו בו מחקרים בנושאי צומח, אדמה, מים ואנרגיה.

להרגיש חוויית למידה חוץ כיתתית

לשמש מקום לשימור צמחי בר וצמחי תרבות וחינוך לבוטניקה.

לשמש כמקום לנוי ופנאי עבור מבקרים ואורחים.

 

צוות הגן:

חנוך רפפורט – מנהל הגן משנת 2014 בעל תואר שני בלימודי ארץ ישראל ומורה דרך

אורן אזארי – אגרונום הגן משנת 2012, בעל תואר ראשון במדעי הצומח בחקלאות ותואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה

בשמת סגל – אוצרת ובוטנאית הגן משנת 2012, בעלת תואר ראשון בביולוגיה ותואר שני במדעי הנדסה חקלאית התמחות באקולוגיה של הצומח

 

המצב היום

על אף המצב הקשה של המחסור במים בגן ובארץ כולו הגן ממשיך להיות פורח בעיקר בשל היותו מבוסס בעיקר על צמחית הכרמל המותאמת לסביבה, בגן פעילויות רבות הדרכות לקהילת הסטודנטים בנושאי קיימות אחד לחודש סיורים לאורחים ולמתלמדים בנושאי סביבה ולגננים בשימוש בצמחית הבר בשילוב בגן הנוי.

הגן האקולוגי קיבל הכרה כגן בוטני מוכרז על ידי מדינת ישראל  וככזה עליו לעמוד בתנאים מחמירים ביותר של מאגר מידע שילוט והוראה.

 

 גינה אקולוגית ב Israel

 

 

 

המידע מעניין? שתף עם חברים
שינוי גודל גופנים
ניגודיות