קמפוס ירוק ומלבלב

קמפוס ירוק

קמפוס הטכניון שופע בשטחים ירוקים רבים המתוחזקים בגינון קבוע. הגינון הטכניוני מבוסס על צמחיה מקומית, שאינה דורשת תחזוקה מרובה או כמויות גדולות של מים ואופיינית לאיזור בו היא מוצבת.

מיקומו הגיאוגרפי של הטכניון על הר הכרמל, משפיע על הצמחייה המרובה שמאפיינת את הקמפוס, אשר מוקף ביער מצידו הדרומי, וכן מכיל חורשות רבות בתוכו. לצד בית הסטודנט קיים יער קיסליק, ומדרומו נמצא גן לוקיי שנחנך ב-2009.

בתמונות : יער קיסליק. חורשות עצים בלב הקמפוס. צילומים: קרן אור גרינברג

בטכניון פועל גם גן אקולוגי מטופח, לצד גינות קהילתיות אשר פועלות במתחמים שונים בקמפוס, למשל במתחמי המעונות. מעונות ריפקין הם דוגמא לשילוב בין המגורים בלב חורש טבעי בין שדרות עצים, לצד גינות קהילתיות אשר באחריות הסטודנטים.

שטחים ירוקים רבים המתוחזקים בגינון קבוע

רקע כללי

אגרונום הטכניון, חנוך בורגר אגרונומים בע"מ, סיפר כי תפיסת שטחי הגינון והשטחים הפתוחים מתמקדת במספר תחומים:

א. הטכניון כקמפוס אשר שטחו כולל כ- 1,200 דונם, בהם שטחי גינון ושטחי יער/חורש טבעי, אחראי לשימור וטיפוח חלקי היער הנותרים, שהינם בעלי ערך נופי רב.

ב. אופיו האסתטי תכנוני של הקמפוס משתלב עד כמה שניתן באופי החורש הטבעי, לרבות: שימוש במיני הצומח הטבעי בכרמל ובצמחייה הדורשת אחזקה מועטה ותוספת מים פחותה.

ג. רמתו האסתטית של הקמפוס והאווירה הטבעית/תכנונית הייחודית בו, הינם ערכים חיוניים הן לציבור הסטודנטים והן לציבור עובדי הטכניון, אשר יש לשמרם.

"אנו סבורים כי למראה הטכניון ישנה חשיבות גדולה, התורמת רבות לאווירה הסטודנטיאלית המתאפשרת בשל המרחב הפתוח והמגונן. כמו כן, מראה זה משפיע על צביונו ואיכותו של הקמפוס ותורם רבות להעדפתם של סטודנטים חדשים את הטכניון על פני מוסדות אקדמאים אחרים, בבואם לבחור היכן ללמוד", מספר חנוך בורגר.

בשנתיים האחרונות הנהלת הטכניון משקיעה משאבים לטובת שיפור תשתיות הגינון וההשקיה, בתוך כך שוקמה ושודרגה מערכת הבקרה והשליטה על ראשי מערכת ההשקיה וכן הותקנו מוני מים בכל ראשי המערכת, המאפשרים מניית מים מדויקת, שלא על בסיס הערכות (כפי שנעשה לפני התקנת המונים). הצרכים של הטכניון אינם באים לידי ביטוי אך ורק באחזקה, אלא גם בשיפור ובהסתכלות לטווח הארוך ובשל כך התקציב צריך להתבסס על שלושה מרכיבים גם יחד: אחזקה, שיקום ושימור.

לאחרונה עלה נושא סמיכות הקמפוס לשטחי יער וחורש והצורך לטפל בהקטנת הרגישות לאירועי שריפה, המצריכה אף היא התייחסות והקצאת משאבים. חנוך בורגר : "אנו רואים חשיבות רבה בשיתוף פעולה מתמיד עם גורמים טכניוניים כגון: אגודת הסטודנטים, קשרי חוץ וכד' לכל נושא סנכרון ותאום פעילויות, טקסים, אירועים וכו', הן ברמה האופרטיבית והן ברמת התקציב והקצאת המשאבים הנדרשים לצורך קיום הפעילויות השונות".

 

המידע מעניין? שתף עם חברים
שינוי גודל גופנים
ניגודיות