מועד ב' – חנות יד שנייה בטכניון

facebook-logo לדף הפייסבוק של החנות

 

צוות עובדים מהפקולטה להנדסה אזרחית, לקחו יוזמה והקימו חנות יד שנייה טכניונית. גם אתם יכולים להיות חלק מהשינוי וממעגל הנתינה

בשקט בשקט, במהלך חופשת הפסח, קמה בקמפוס הטכניון חנות יד שנייה. המיקום: הצריף בעל הגג הכחול ליד מגרש החנייה של בניין רבין (הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית). החלום להקים חנות יד שנייה משותף לקבוצת אנשים, שנרתמו בלב ובנפש כדי להפוך אותו למציאות. המניעים להקמת חנות שכזו ובפרט בסביבה סטודנטיאלית, ברורים. תרבות הצריכה יצרה שפע, שהוביל למצב בו אנשים קונים יותר ממה שהם צריכים וגרוע מכך, יותר ממה שהם עושים בו שימוש. אין זה נדיר למצוא בארונות האיחסון בגדים שהתווית עוד עליהם, כיוון שלא נלבשו ולו פעם אחת. לצד זאת, מי מביניכם שאינו בן יחיד, בוודאי גם נחשף לתופעת "הורשת" החפצים והבגדים מאחיו הגדולים. ממש כמו משחק החבילה שעוברת מאחד לשני, כך גם פריטים רבים זכו לחיים מחודשים ושימוש חוזר אצל בני הדודים, השכנים או בחנות יד שנייה מקומית כמו ויצ"ו. שימוש חוזר הוא העיקרון הבסיסי שעומד מאחורי מיזמים כמו חנויות יד שנייה המוכרות לנו, מיזמי אינטרנט כמו אתר יד2 שמציע לכל אחד מאיתנו פלטפורמה למכירת פריטים משומשים, או אתר "אגורה", באמצעותו אנשים מוסרים חפצים מרצונם הטוב וללא תשלום. שיתוף חפצים מציע שפע לכולנו. לקבל חפצים שאנו צריכים או רוצים במחיר סביר או ללא תשלום כלל, הוא דבר נפלא. במקביל, עצם הנתינה היא מבורכת, שכן אנו מפנים מקום בארון או בבית, ומכניסים אנרגיות חדשות לחיינו. הערכים הללו מנחים רשת של אנשים טובים בטכניון שעוסקים בעשייה חברתית מתחת לרדאר ולשם העשייה בלבד. הם מאמינים בעשיית מצוות, ועושים זאת בצניעות רבה וללא רצון לקבלת תמורה. הודות לפעילות זו, קמה במהלך חופשת הפסח בקמפוס הטכניון, חנות יד שנייה משלנו.

הזדמנות שנייה לצרכנות נבונה

ההוצאה לפועל של פרויקט זה לא הייתה פשוטה ואין ספק שהפקולטה להנדסה אזרחית היא המקום הטוב ביותר למציאת האנשים עם הכישורים, האנרגיות והמוטיבציה להתחייבות שכזו. כבר לפני מספר שנים היו ניסיונות לקדם חנות שכזו, אולם הניסיונות לא צלחו עד עתה. הרעיון המחודש לייסוד חנות זו עלה בזמן סדנת חדשנות, בה השתתפו עובדי הפקולטה להנדסה אזרחית, בתחילת שנת הלימודים הנוכחית. במסגרת הסדנה, העובדים העלו רעיונות למיזמים חברתיים, שיוכלו לבצע יחד. הקמת חנות יד שנייה בטכניון, נבחרה פה אחד על ידי כולם כחלק מהתפיסה של דאגה לשימור וטיפוח הסביבה בה אנו חיים. לימים החנות זכתה לשם רב המשמעות "מועד ב' ". בראש הקבוצה עומדת רונית פארן, מנהלת מעבדה בפקולטה להנדסה אזרחית.

10308055_1420587111534947_647544817083586596_n

מאיפה נובעת המוטיבציה לקחת חלק בפרויקט התנדבותי זה?
רונית פארן: "אני באה מבית שתמיד הייתה בו רוח התנדבותית. עד עצם היום הזה הורי מתנדבים בכמה פעילויות, ביניהן בית חולים כרמל, "לתת", "טכנודע חיפה" ובקבוצת "ארץ ישראל היפה". אני בעצמי מתנדבת ולוקחת חלק בעמותת "עמך" (עמותה לתמיכה נפשית לניצולי שואה) ומרגישה שזה נותן לי לא פחות ממה שזה נותן לגיבורים האמיתיים שהם הניצולים. ברגע שעירית פנתה אלי בהצעה לעזור בהקמת החנות, מיד הרמתי את הכפפה והרגשתי שיש לי רצון ואנרגיות להשתתף בפרויקט חשוב זה. כולי תקווה שאכן הפרויקט יהיה הצלחה לכולם. התחושה שלנו בפעילות הייתה שכולם למען אחד, ואחד למען כולם".

בהמשך, עובדי הפקולטה פנו לטל גולדרט, מנהלת קמפוס ירוק בטכניון בזמנו, לשיתוף פעולה והפיכת החנות למרכז קיימות משמעותי בטכניון. טל גולדרט: "חנות יד שניה הייתה חלום של פרויקט קמפוס ירוק ושל כל העוסקים במלאכה במשך 5 השנים האחרונות. אני נרגשת מאוד לראות את הפרויקט הזה קם, ובטוחה שהצלחתו העתידית תהיה הוכחה לחשיבות הקיימות בחיינו הפרטיים ובקמפוס בפרט, בהיבט החברתי, בהיבט הכלכלי וכמובן בהיבט הסביבתי. אני עצמי קונה הרבה מאוד בחנויות יד שניה ומוסרת לא מעט. הידיעה שיש לי לאן למסור חפצים שאין לי בהם שימוש, מקלה עלי את הפרידה מחפצים ומשמחת אותי מאוד המחשבה שמישהו אחר שזקוק להם, יעניק להם חיים חדשים. כמו לכל נושא סביבתי או חברתי, תמיד צריך את "המשוגע לדבר" שיעשה מהלב ולא דווקא מהראש. אין צוות מתאים יותר למשימה הזו מאשר הצוות המניע את הפרויקט הזה. לראות את הכיתה הישנה הופכת לחנות, את המדפים מתמלאים בכל טוב, וכמובן לראות אנשים באים, מתלהבים וקונים מתוך הבנה שהם עושים את הדבר הנכון – חברתית וסביבתית וכמובן גם כלכלית – מוכיח לי שהחלום היה נכון, ושההמתנה משתלמת. העבודה המדהימה שהושקעה בשיפוץ, במחשבה ועדיין מושקעת בהפעלה של החנות והתגובות שאנחנו מקבלים מוכיחות שכשפרויקט הוא נכון, כולם מרוויחים".

מבגדי ילדים ועד סבונים
הצעד הבא בהקמת החנות היה איתור המקום המתאים וקריטריון מרכזי לבחירתו היה נוחות ההגעה אליו, מבלי שיפריע למהלכי השיעורים הסדירים. לבסוף נמצא צריף ששימש בעבר ככיתת לימודים. חלקו האחורי נותר כמעבדה וחלקו השני הוסב לטובת החנות. הצריף ממוקם בסמוך לבניין הפקולטה רבין, ליד מגרש החנייה, על מנת לאפשר לאנשים להביא חפצים ברכב. קל לזהותו בזכות הגג והחלונות שנצבעו בכחול. במשך מספר שבועות, המקום עבר שיפוץ מאסיבי שכלל תיקון וצביעת חלונות העץ לצבע כחול, שינוי פתח הכניסה והוספת דלת אשר פונה למדרכה, צביעת המקום מבפנים ומבחוץ, הסבת חדרון למחסן אחסון עבור החפצים ועוד. התוצאה הייתה מקום שמרגיש כמו בית לכל דבר. לאחר השיפוץ הובאו פריטי הריהוט, שהם כמובן פריטי יד שנייה ממעבדות, ספריות ומשרדים כמו ארונות אחסון, דלפק עם קופה ששימש בעבר כשולחן מעבדה וריהוט שנאסף מרחבי הקמפוס. עובדי הפקולטה התגייסו לסיים את סידור החנות במהלך חופשת הפסח ותוך ימים ספורים היא התמלאה בכל טוב.

10388278_10153052690544068_1545580728_n

הפריטים הנאספים

בחנות יש בגדים לכל הגילאים כולל בגדי ילדים, תיקים, תכשיטים, כלי בית וכלי מטבח, ספרים ומשחקי ילדים, נרות, חפצי נוי ואפילו תקליטים. חלק מהפריטים שהתקבלו הם חדשים לחלוטין ואפילו התווית לא הוסרה מהם. הרבה אנשים יכולים לגלות בביתם חפצים שקנו ולא עשו בהם שימוש. לעיתים אנשים קונים יותר ממה שהם צריכים והדברים נערמים בבית. בנוסף בחנות יש דפלק של אנשי כפר תקווה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, כשהתרומה ממכירת מוצריהם מוקדשת לרווחתם. במשך השנים החנות גדלה פיזית ונוספו חדרים כמו ספריה וחדר ילדים ועוד.

מתכונת פעילות החנות 
החנות פתוחה חמישה ימים בשבוע, כל יום שעתיים, ע"י צוות מתנדבים מהפקולטה. חנות "מועד ב' " מיועדת לכל משפחת הטכניון ויכולה לענות גם על צרכים של סטודנטים שזקוקים לפריטים חיוניים לבית, מבלי להיכנס להוצאות כבדות. המחירים יהיו סמליים וינועו מחמישה שקלים ועד 40 שקלים".

רוצים לראות מה חדש בחנות? עקבו אחריהם גם בפייסבוק.

 

החנות תהיה פתוחה בימים:

   א' ב' ג' ה'  10:00-13:00

   ד'             12:30-17:00

ניתן להביא דברים לחנות בשעות הפתיחה או בתיאום מראש עם :
יעקב, אחראי בניין רבין בטל' 8295881 או בנייד 0524869941,
או עם שלום אחראי בניין קרקע בטל' 8292326 או בנייד  054478180.
המידע מעניין? שתף עם חברים
שינוי גודל גופנים
ניגודיות