מידעון תשפ"א

טיפול בפסולת ומיחזור

שיפור מערך מחזור האשפה

הסדרת כל זרימות הפסולת בטכניון על מנת להקטין כמויות, למחזר מה שניתן ולהבטיח מערכת טיפול יעילה, כלכלית, אסתטית וסביבתית.

מרכז הקיימות, בשיתוף פעולה עם גורמי התפעול השונים בקמפוס ויועץ האשפה, עמיעד לפידות, מוביל בחודשים האחרונים מהלך של שיפור משמעותי בהיקף מחזור האשפה, הוספת פחים למחזור וחיזוק ההסברה בתחום. מהלך זה כולל גם מחקר וניטור של זרימת הפסולת, ניתוח אפשרויות לחלופות לכלי אוכל חד פעמיים מפלסטיק, פיתוח התשתית הפיזית שתאפשר מיחזור ופיתוח תוכנית הסברה התואמת למעבר להפחתת פסולת ומחזור באופן מקיף. בחודשים הקרובים אנחנו עתידים לראות בקמפוס פחים חדשים למחזור סוגי אשפה שונים והסדרים עם ספקים חיצוניים להבטיח טיפול הולם של כל זרימות הפסולת.
צילומים: עמיעד לפידות, יועץ האשפה של הטכניון.

צמצום השימש בכלים חד פעמיים מפלסטיק

סיית הטיפול בפסולת מתחילה קודם כל במאמץ להפחתה של פסולת, בפרט פסולת מזיקה כגון חד פעמי העשוי מפלסטיק.
יותר מ-2.3 מיליון כוסות, כמעט מיליון כפיות ומאות אלפי פריטים חד-פעמיים נרכשו ב-2019 ע״י הטכניון. הכלים החד-פעמיים מהווים כ-9% מנפח האשפה בקמפוס. לאור הנזקים הסביבתיים והכלכליים הנובעים מהעובדות הנ”ל, החל מ-1 באוקטובר, יפסיק הטכניון לרכוש כלים חד פעמיים ויעבור לשימוש בכלים רב-פעמיים. קישור לכתבה באתר הטכניון.

במסגרת המאמץ להפחתת ייצור פסולת פלסטיק ולשינויי הרגלי צריכה של חד פעמי בקמפוס, בוצעה סקירה של הנהוג באוניברסיטאות אחרות בעולם. במקביל, מתקיים עידוד מחקר בשיתוף סטודנטים ואנשי סגל: פרופ”ח סברינה ספאטרי וד”ר יניב אדרי מהפקולטה להנדסה סביבתית, מובילים פרוייקט מחקר מעמיק העוסק בהערכת מחזור החיים Life Cycle Analysis של כלי אוכל מפלסטיק בטכניון. הפרויקט מייצג מיזם חדש של מרכז הקיימות לעידוד שיתוף סטודנטים ואנשי סגל בחקר ובמציאת פתרונות לסוגיות סביבתיות בתוך הקמפוס.
לצפייה בסרטון לחצו על התמונה>>

בחינת דרכים להפרד מהחד פעמי פלסטיק

מחפשים פתרונות להפסקת השימוש בחד פעמי פלסטיק גם בארועים.

כחלק מהתכנית המקיפה להפחתת השימוש בחד פעמי פלסטיק בקמפוס, גם באירועים, נערכו שלושה פיילוטים בפקולטה לארכיטקטורה ופקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, עם חברת “Save-It“, חברה המספקת כלים מתכלים ומפנה אותם למחזור באתר קומפוסט תעשייתי. בתמונות: אירוע סיום בוגרים בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית עם כ 1,200 איש.

לינק לפוסט בפייסבוק

עידוד שימוש בנייר ממוחזר

מרכז הקיימות, בשיתוף עם אגף הרכש והמכרזים, מעודד רכישת נייר חצי ממוחזר באיכות טובה על פני רכישה של נייר רגיל.

למחסן הרכש התווסף נייר חצי ממוחזר חדש בצבע לבן. הנייר מיוצר מ- 50% פסולת נייר ומתאים להדפסה איכותית דו- צדדית וצבעונית. אגף הרכש ומרכז הקיימות אף הציעו למנהלים המעוניינים, בחינת חבילת נייר ראשונה ללא עלות.
לפרטים יש לפנות לרועי רומנו מנהל המחסן הכללי roey.romano@technion.ac.il

 

 

לפתוח דף חדש

מרכז הקיימות בשיתוף עם חנות המכלול בקמפוס, מזמינים אתכם לחסוך בנייר ולשלוח את הדפים שלכם ישר לענן.

כבר מאות שנים שאנחנו משתמשים במחברות נייר בכדי לרשום ולתעד תוכן בכתב. במוקדם או במאוחר המחברת נגמרת ואז צריך לקנות אחת חדשה, מה שכמובן כרוך בהוצאה כספית וזה עוד לפני שבכלל הזכרנו את ההשלכות הסביבתיות של כריתת העצים כדי לייצר אותן.
בחנות מכלול ניתן לרכוש מחברת חכמה, אקולוגית, נוחה, קלה וניתנת לשימוש אינסופי. הדפים במחברת עשויים פוליאסטר במקום עץ, אפשר לכתוב בה כמו במחברת רגילה, להעלות את התוכן כקובץ לענן, ולמחוק את הדף בקלות בעזרת מטלית. המחברות נמכרות גדלים ובצבעים שונים, בדפים חלקים או עם שורות. בקניית מחברת Rocketbook תינתן הטבה ייחודית לקמפוס – הנחה של 10% עם קוד קופון: “קמפוס ירוק”.

 

 

עידוד כלכלה מעגלית

האקתון אופנה מעגלית

בחודש אפריל 2021 התקיים בטכניון האקתון בנושא “הטכניון מתלבש חכם”: טכנולוגיה מתקדמת המסייעת לצמצום השלכות חברתיות וסביבתיות בתעשיית האופנה, פרי שיתוף פעולה של אס”ט, דיקנט הסטודנטים, מרכז הקיימות והחממה החברתית. ההאקתון נערך ביום רביעי, 28 באפריל, כחלק מיום היזמות Euro-tech Innovation day 2021.
המנטורים שהשתתפו בהובלת האירוע: מיטל פלג מזרחי – חוקרת ומרצה על אופנה וצדק סביבתי, ממייסדות “מתלבשות על נובמבר”, התנועה לקידום אופנה הוגנת בישראל ורכזת תוכנית שינוי כיוון לקידום התמודדות ישראלית עם משבר האקלים. לירז כהן מרדכי – מרצה יועצת וכותבת בענייני אופנה ישראלית, מומחית בחדשנות ועשייה חברתית מקיימת דרך אופנה, בעלת החברה Fashionating by Liri, ומקימת קהילת NY-Israel Fash&Tech בניו יורק. עתניאל גדז’ – עובד בתעשיית האופנה למעלה מ 15 שנה. מומחה לשרשראות ייצור מקיימות. שותף מייסד ב Made2Flow, סטארטאפ שמתמחה בהגברת עקיבות ומדידת האימפקט הסביבתי בתעשיית האופנה.
בתחרות השתתפו כ 30 סטודנטים, בעשרה צוותים ממגוון הפקולטות, אשר קיבלו הנחייה וליווי מפעילות בתחום האופנה והיזמות. צוות השופטים כלל את פרופ’ שאול מרקוביץ’, ד”ר אורן זלצמן וד”ר יובל פילמוס, מהפקולטה למדעי המחשב, ד”ר רונית כהן-ספר ממרכז הקיימות ורחל גץ סלומון מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.

לשלושת המקומות הראשונים, נושאי הפרסים, הגיעו הצוותים והמיזמים הבאים:

#1 במקום הראשון

זכה המיזם Tag It: מיפוי המלתחה ע”י צ’יפ המוצמד לכל בגד על מנת לייעל את השימוש בפריטים הקיימים בארון ולחסוך קניית בגדים מיותרים. בהובלת הסטודנטיות אורי גרשון, לירן חורי וניצן דן רקדזון, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.

#2 במקום השני

זכה המיזם Placability: יצירת מרחב וירטואלי לצרכנות חלופית במסיבות קונספט בעזרת משקפי VR. בהובלת הסטודנטים אור שיינר ודור נקש, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים

#3 במקום השלישי

זכה המיזם Bar Cloth: מיון חכם ותמריץ רגולטיבי למחזור בגדים ובדים. בהובלת הסטודנטים: דנה שביב, מתן גלבר ואסף אלחנתי, מהפקולטות להנדסת חשמל וארכיטקטורה ובינוי ערים.

לוח “תן וקח” לפקולטות

לוח “תן וקח” משמש לפרסום מודעות מסירה או חיפוש של ריהוט משרדי ומעבדות, ציוד מחשבים, מדפסות ותקשורת על מנת לאפשר מיצוי משאבי מוסד הטכניון (לא ציוד פרטי).
לפרטים נוספים לחצו כאן.

 

 

 

אנרגיה

התייעלות אנרגטית

הפורום להתייעלות אנרגטית עם מרכז הקיימות מוביל פעילות ענפה בנושא התייעלות אנרגטית בטכניון.

הפעילות מקיפה השתתפות של 19 פקולטות ויחידות ברחבי הקמפוס. באמצעות מודל התייעלות ייחודי לטכניון, הושג חיסכון מצטבר של כ-38 מיליון ₪ עד כה. הפעילות כוללת גם השתתפות במכרזי התייעלות אנרגטית של המדינה, בעיקר להחלפת צ’ילרים, שהעמיקו מאוד את החיסכון באנרגיה.
פרטים נוספים ניתן לראות במצגת המצורפת: “פעילות הפורום להתיעלות אנרגטית“.

כמו כן הפורום בתמיכת הנהלת הטכניון, מקדם התקנת מתקנים אנרגיה מתחדשת על גגות הטכניון. עד כה הותקנו שלושה מתקני תאים סולאריים ליצור חשמל מהשמש. על גג ננו אלקטרוניקה, אולמן והמתקן הגדול ביותר על גג בית הסטודנט.
פרטים נוספים ניתן לראות במצגת המצורפת: “אנרגיה מתחדשת בטכניון

תחנות טעינה לרכבים חשמליים

הטכניון פועל להקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בקמפוס.
בטכניון ממוקמות שתי עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים:
בחניון מתחת לבניין אמדו עם שני עמודונים לטעינת 4 רכבים חשמליים.
בחניון בלומפילד/ מרכז המבקרים עם עמודון לטעינת שני רכבים חשמליים.
העמדות הותקנו בעבר ע”י חברת Better Place ולאחרונה נחתם הסכם עם חברת ג’ינרג’י לתחזוקתם. אחד משני העמודונים שבאמדו כבר תופעל ושני האחרים יתופעלו בזמן הקרוב. הטכניון יקדם התקנת עמדות טעינה נוספות בהתאם לדרישה ולאישור ההנהלה.
כל מי שמעוניין לטעון את רכבו באחת העמדות עליו לבצע התקשרות עם חברת ג’ינרג’י. יש לציין שקיים איסור להטעין רכבים חשמליים שלא בעמדות הציבוריות המוסדרות.

דימויים (מימין): מערכת סימפלקס – טכניון

היענות לצרכי השעה

חזירי בר בקמפוס

מרכז הקיימות, בשיתוף גורמים תפעוליים בטכניון ויועצים חיצוניים מומחים, פועלים למציאת דרכים להרחקת חזירי בר ממרכז הקמפוס.

במסגרת הפעולות נבנתה מערכת דיווח לשוהים בקמפוס, נערכים סיורים בשעות הלילה למציאת נתיבי כניסה של החזירים לקמפוס, פוזרו מצלמות תנועה מיוחדות שקלטו פעילות חזירים ושל חיות בר נוספות כמו תנים, גיריות ודורבנים ובהתאם, נבחנות ומתבצעות פעולות שיצמצמו את חדירת חזרי הבר למרחבי המעונות ולב הקמפוס. חשוב לדווח על מפגשים עם חזירי הבר בקמפוס ולפעול בהתאם להנחיות על מנת לצמצם את האינטראקציה עם חיות הבר.
למעבר לטופס הדיווח על חזירי בר בקמפוס לחצו כאן.

 

 

 

 

 

 

 

צילומים: חנוך בורגר אגרונומים בע”מ ורועי טלבי, אקולוג.

הדיון על טיפול בחזירי הבר מעלה דיון רחב יותר על טיפול בקמפוס כמקום ליזום ממשק אקולוגי שמשלב את אוצרות הטבע בקמפוס ומשפר את איכות החיים כפי שנסקר בדוח סטודנטים על חזירי בר במרחב העירוני בחיפה, בסמינר תכנון וניהול מדיניות סביבתית מיולי 2019 שהתקיים בהנחיית פרופ’ דניאל אורנשטיין.
עידוד מחקר בשיתוף סטודנטים ואנשי סגל:
פרופ’ עזרי טרזי מהפקולטה לארכיטקטורה, יחד עם הסטודנטית אורני בלוך, מבצעים בימים אלה מחקר על עיצוב אשפתון שיותאם לטכניון ויתן מענה לבעיית החזירים, העורבים ועוד.

דימויים: מתוך הפרויקט של הסטודנטית אורני בלוך.

הצעה לפיתוח חדש: פיתוח מערכת הרתעה חכמה רנדומלית לחזירים, שתופעל על פי זיהוי של חיישני תנועה חכמים וכך ניתן יהיה להגן על מדשאות ועל כל אזור בעייתי אחר. שכן, מערכות ההרתעה שקיימות היום, אינן מספקות את ההרתעה הנדרשת. נשמח להצעות מחוקרים וסטודנטים.

קיום פורומים של שיתופי פעולה

מועצת קיימות

גוף מקצועי להתייעצויות, יוזמות והשתתפות בקבוצות עבודה ייעודיות לטיפול בנושאי קיימות.
מועצת הקיימות בטכניון, מורכבת מחברי סגל, מנהלים, וסטודנטים, בעלי זיקה מקצועית ואכפתיות לתחום הקיימות, ומהווה גוף מקצועי להתייעצויות, יוזמות והשתתפות בקבוצות עבודה ייעודיות לטיפול בנושאים ספציפיים. המועצה מתכנסת אחת למספר חודשים ודנה בנושאים שונים שעל סדר היום בתחום.

כל איש/ת סגל או עובד/ת מנהלי שמעוניין להצטרף לפורום, נא לשלוח דוא”ל ל:
danielo@ar.technion.ac.il
תודה!

צילום מסך: מתוך פגישת Zoom של מועצת הקיימות

פורום קיימות בין אוניברסיטאי

מרכז הקיימות הקים השנה פורום קיימות בין אוניברסיטאי, הכולל מפגשים תקופתיים עם משרדי קיימות של כלל האוניברסיטאות בישראל לשיתוף מידע ויצירת שיתופי פעולה.

מטרות הפורום הינן לדון בסוגיות ובדילמות המשותפות לכלל האוניברסיטאות, שיתוף מידע ויצירת שיתופי פעולה.

 

 

 

 

 

מפגשי Eurotech Universities Alliance

השתתפות בפורום בין לאומי בהובלת Eurotech עם מטרות להפריה ולשת”פ.

צוות מרכז הקיימות בטכניון משתתף בדיונים כחבר ב Eurotech Universities Alliance של אוניברסיטאות טכנולוגיות אירופאיות “Eurotech“. מטרת הפורום לייצר מפגש עם עם עמיתים מאוניברסיטאות באירופה להתייעצויות, שיתוף בסיפורי הצלחה ובאתגרים בתחום ניהול קיימות בקמפוסים אוניברסיטאיים ועוד. עד כה השיחות התמקדו בנושאים של בנייה ירוקה, מבנה ניהולי של מרכזי קיימות, מדדים להערכת ההשפעה הסביבתית של ההתנהלות הארגונית והאקדמית ועוד.

 

 

 

 

 

 

ניקוי חופים

בשל זיהום החופים הקשה שפקד את מדינת ישראל בסוף פברואר, התנדבו גורמים שונים בטכניון לסייע במאמץ לניקיון חופים.

בהובלת החברה להגנת הטבע, יצאו קבוצות שונות מהטכניון, יחידות תפעול, נציגי פקולטות וקבוצות סטודנטים, לימי התנדבות לניקוי חופים ובמאמץ מרוכז של מספר שעות, הצליחו לסייע ולשפר את הנראות והניקיון של החופים מזיהום הזפת הקשה שפקד את חופי הארץ.

צילום: מדור רווחה – אגף משאבי אנוש טכניון

 

מיזם שתילת עצים

אגף משאבי אנוש בטכניון, יזם פעילות של “מתחברים מחדש”, שהתקיימה בקמפוס במהלך שלושה ימים בחודש מרץ.

הפעילות כללה צעידה רגלית מ”גן לוקיי” לעבר יער הטכניון. הפקולטות/ יחידות אשר בחרו לקחת חלק בפעילות, צעדו יחד עם מדריך וקבלו הסברים ומידע אודות הטכניון ושמירה על סביבה ירוקה. כאשר הגיעו ליער הטכניון, כל יחידה שתלה עץ על שמה וקיבלה הסבר אודות הצמחייה באזור.אנו רוצים להודות לכל פקולטה/ יחידה אשר לקחו חלק במיזם.
צילומים: מדור רווחה – אגף משאבי אנוש טכניון

הצטרפו אלינו!

מרכז הקיימות מזמין את הסטודנטים, העובדים וחברי הסגל, להעלות רעיונות בתחום הקיימות, להשתתף במיזמים וליזום פרויקטים לקידום מטרות איכות הסביבה והפיכתו של הטכניון לקמפוס ירוק. נשמח להיעזר בידע ובניסיון של כל אדם בעל אוריינטציה לתחומי הקיימות השונים.
מחכים לשמוע מכם!

פניות בנושא יש לשלוח למנהלת משרד קיימות, דר’ רונית כהן-ספר
דוא”ל: kayamut@technion.ac.il
או לדוא”ל: ronitco@technion.ac.il

המידע מעניין? שתף עם חברים
שינוי גודל גופנים
ניגודיות